Veel gestelde vragen…

Staat uw vraag er niet tussen, stel deze dan via de contact tab in het hoofdmenu.

Om de drempel voor bezoekers zo laag mogelijk te houden, zijn de adviezen en hulp van de deskundigen in het Repair Café gratis.
Een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld! In het Repair Café staat een fooienpot op tafel, waar tevreden bezoekers hun bijdrage in kunnen doen. Met deze donaties kunnen wij (een deel van) onze kosten betalen.

Voor een reparatie houden wij een streeftijd aan van 15 tot 30 minuten. De ervaring leert dat als er meer tijd nodig is voor een reparatie dat de kans op succes afneemt. De streeftijd is afhankelijk van het apparaat en het defect. Ook is deze streeftijd er voor dat andere bezoekers ook binnen redelijke tijd aan de beurt komen. Als duidelijk is wat de oplossing is zal altijd worden geprobeerd de reparatie af te maken.

Wij hebben een beperkte voorraad veel voorkomende kleine onderdelen. Denk hierbij aan stekkers, fittingen, zekeringen, kroonsteentjes, (fiets)lampjes, batterijen, schroefjes, condensatoren, enz.

Nee. Wij geven geen garantie op reparaties. Wij doen ons uiterste best een reparatie zo goed mogelijk uit te voeren maar kunnen niet garanderen dat het apparaat of kledingstuk niet weer defect zal raken. Na de reparatie wordt wel getest of de reparatie gelukt is.

Nee. Wij komen niet aan huis voor een reparatie. Het Repair Café bestaat alleen maar uit vrijwilligers die ééns in de maand tijd vrijmaken om u vanuit onze locatie te helpen.

Ja, dat is mogelijk. Het gaat dan om kleine aanpassingen of herstelwerk aan de aangeboden kleding.

Nee. U dient zelf te zorgen voor een juiste afvoer van het defecte apparaat. Soms kan een defect apparaat wel achter gelaten worden als het bruikbare onderdelen heeft voor mogelijk een reparatie aan een soortgelijk apparaat.

Nee. Het is de bedoeling dat de bezoeker betrokken is bij de reparatie. Ook al is er weinig of geen kennis bij de bezoeker aanwezig. Ervaring leert dat het samen repareren toch heel leerzaam en leuk kan zijn.

Jazeker, stofzuigers worden regelmatig aangeboden waarbij de stofzuiger stinkt of hij het in zijn geheel niet meer doet. Stinken is vaak het gevolg van niet regelmatig vervangen van de stofzuigerzak en filters. De motor krijgt dan niet genoeg koeling en kan daardoor defect raken. Onze ervaring is dat als de stofzuiger het helemaal niet meer doet, een draadbreuk bij de opwindhaspel of vlak achter de netsteker vaak de oorzaak is. Dit ontstaat doordat de kabel tot aan het einde uit de haspel wordt getrokken of dat men aan het snoer i.p.v. de netsteker trekt. Daardoor worden ze te zwaar belast. Ons advies is dan ook de kabel er niet in zijn geheel uit te trekken maar ca. 1 meter op de haspel te laten zitten en/of de netsteker vast te houden en niet het snoer. Soms heeft de leverancier een plakbandje op de kabel aangebracht tot waar deze uitgerold mag worden (zie ook de handleiding). Een plakbandje is natuurlijk ook zelf aan te brengen.

Belangrijk:
Wij krijgen regelmatig stofzuigers aangeboden waarbij de stofzuigerzak overvol zit en de filters blijkbaar nog nooit zijn vervangen. U zult begrijpen dat dit uit het oogpunt van hygiëne en gezondheid voor u als gebruiker maar ook voor de reparateurs onwenselijk is. Daarom zullen wij dergelijke apparaten weigeren. Zorg vooraf dat de stofzuigerzak en filters vervangen zijn door nieuwe en wij helpen u graag.

Ja, werkt een rem niet goed of moet er iets worden afgesteld of gerepareerd, u bent altijd van harte welkom. Dan kijken wij wat er direct aan te doen valt of zoeken we een andere oplossing.

Nee. Dit soort apparaten hebben bepaalde aansluitingen voor water en netspanning nodig om te kunnen functioneren. Deze aansluitingen hebben wij in onze Repair Café locatie niet voorhanden. U zult begrijpen dat de omvang, aansluitingen, gewicht enz. een reparatie binnen de gehanteerde termijn niet mogelijk maakt.

Wij zijn terughoudend met reparaties aan magnetrons en combimagnetrons. Tijdens de reparatie is na opening gevaar voor straling voor de reparateurs en omstanders. Ook werken deze apparaten intern met hoge spanningen en dat kan gevaar met zich meebrengen. Aan bepaalde delen doen wij geen reparaties (bijv. de hoogfrequent generator). Een defect aan het verwarmingsdeel, kast of beveiliging kan mogelijk wel hersteld worden.

Dat hangt er van af. Is het reinigen, smeren of een band oppompen? Dat zijn klusjes die prima zelf gedaan kunnen worden! En vindt u dat lastig, dan kunt natuurlijk langskomen.

Een lekke band, een verlichting of een (bediening)kabeltje kunnen we samen repareren. En afstellen van een versnelling, stuur, zadel of ketting of het monteren/vastzetten van een standaard ook. Als u weet dat een bepaald onderdeel vervangen moet worden (b.v. de ketting), dan is het handig als u dat onderdeel zelf meeneemt. Wij hebben alleen maar kleine onderdeeltjes op voorraad (boutjes, moertjes, lampjes, etc.). Ook kunt u ons vragen  wat er vervangen moet worden en later terugkomen met het door uzelf gekochte onderdeel.

Bedenk wel dat wij niet op de stoel van de fietsenreparateurs in Bussum gaan zitten. Als het nodig is, adviseren wij graag over een goede reparateur.

Een apparaat ontkalken behoort tot het standaard onderhoud dat de gebruiker zelf periodiek dient te doen. Het is belangrijk voor de bedrijfszekerheid en behoud van een apparaat.

Voordat u gaat ontkalken lees dan eerst de gebruiksaanwijzing en gebruik het juiste middel. Wij zien vaak apparaten die defect zijn geraakt door onjuist gevolgde procedures of het verkeerde ontkalkingsmiddel. Voor veel apparaten is AZIJN NIET GESCHIKT. Komt u er niet uit, dan helpen we graag.

Senseo apparaten zijn bij ons, maar ook landelijk gezien, apparaten die veel worden aangeboden. Wij hebben specifieke kennis in huis m.b.t. de Senseo reparatie. Dus kom gerust langs. Neem wel zaken mee zoals de padhouders, watertank en een of meer pads (als test maken we dan een kopje koffie met het gerepareerde apparaat). 

Daar geldt hetzelfde voor als bij Senseo apparaten: deze worden vaak aangeboden. Neem zaken mee zoals de watertank en een of meer cupjes (als test maken we dan een kopje koffie met het gerepareerde apparaat).

Er kan één item per keer aangeboden worden. Dit om wachttijden van andere bezoekers te beperken. Wel kan na reparatie, als de tijd dat toelaat of als het minder druk is, een tweede item aangeboden worden maar dan is het weer achter in de rij aansluiten bij de wachtende bezoekers.

Nee. Wij kunnen niet alles repareren. Er is een aantal factoren die hierbij een rol speelt. Beschikbaarheid van kennis over en ervaring met het apparaat bij onze reparateurs, beschikbare onderdelen en documentatie voor diagnose. Complexheid van het apparaat en de vervangmogelijkheden van onderdelen spelen ook een rol. Bijvoorbeeld, een moderne flatscreen TV bestaat vaak slechts uit een elektronicadeel, een voeding en een scherm. Dit zijn geen zaken waar je zo maar door vervanging van een klein onderdeel een probleem kan oplossen. Een schakelaar, connector of een kabeltje is soms wel te repareren of vervangen.
.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen waardoor het lastig is om tot een geslaagde reparatie te komen. Toch lukt het om gemiddeld 65% van de aangeboden spullen wél te repareren. Dus aarzel niet om langs te komen, al is het maar om zeker te weten dat een apparaat niet meer te repareren is.

Belangrijk punt: breng uw apparaat of kleding in een normale gebruikstoestand. Aan sterk vervuilde apparaten of kleding kunnen wij helaas niet werken.

Belangrijk punt: wij hebben niet op elk gebied expertise in huis dus zijn wij voortdurend op zoek naar vrijwilligers om het bestaande team aan te vullen. Ook maken/geven we workshops om de kennis uit te breiden.

U bent altijd van harte welkom. Geniet van de gezellige sfeer, maak contacten, neem een kop koffie of thee. Als u enige technische kennis heeft, kijk of help dan mee met onze reparateurs.

Ja, natuurlijk kan dat! Wij zijn blij met elke donatie van personen, bedrijven of instellingen die het Repair Café initiatief omarmen en waarderen. Zie ook onze sponsors.