Als Repair Café krijgen we regelmatig spullen ter reparatie aangeboden waar nog garantie op zit. Als wij dan gaan repareren, vervalt de garantie. Dus wij zullen je dan toch adviseren de leverancier aan te spreken.
Indien mogelijk natuurlijk, want misschien is het apparaat wel in het buitenland gekocht of is de leverancier failliet.
Wettelijk zit op alle in de Europese Unie verkochte apparaten een garantie van minimaal 2 jaar.
De leverancier (dus niet de fabrikant!) is degene die daarvoor aangesproken kan worden. De garantie geldt alleen niet, als de leverancier kan aantonen dat je het apparaat binnen die 2 jaar onzorgvuldig hebt gebruikt.
In Nederland geldt daarnaast dat een apparaat ook ‘deugdelijk’ moet zijn, wat in veel gevallen neerkomt op een langere (gedeeltelijke) garantie dan 2 jaar.
Daarover in een volgend stukje.
Weigert de leverancier zijn verantwoordelijkheid te nemen, dan kan het helpen de garantie op een druk tijdstip in de winkel aan te kaarten!
Repair Café Bussum: elke 2e zaterdag van de maand.