“Gezamenlijk komen we er wel”

Bas, ICT medewerker van het activiteitencentrum Jan Ligthart in Bussum, stond als gastheer voor de ingang. Bij gastvrijheid zou het niet blijven, zal later blijken. Onze vaste klanten zaten om 9 uur letterlijk op de stoep. Bij aanvang waren de reparateurs en gastvrouwen ver in de meerderheid, maar de verhouding was al snel veranderd. Het zal de aantrekkingskracht van onze 1000ste bezoeker geweest zijn, want het was gezellig druk: 60 bezoekers totaal. Naast de bekende apparaten, meestal de niet geliefde koffiemachines, zijn bijzondere mankementen te melden. Zo werd een oudere dame steeds blijer toen haar in brokstukken aangeleverde scheerspiegel, weer vaste vormen kreeg. De heggenschaar van Frans werd lang onderhanden genomen, maar verdween uiteindelijk in de categorie ‘dat zoeken we thuis nog wel eens uit’. Ook ik verdween met twee koffiemachines naar huis. Soms duurt het zoekwerk ter plekke te lang en wordt er voor tempo gekozen.

Tempo zat er dit keer niet in bij het herstel van een onderdeel van een bed. Een enorme pneumatische motor om het bed te heffen bleek defect. Drie reparateurs wikten en wogen en probeerden van alles om de noodzakelijke druk te herstellen. Bas die rustig toekeek, maakte langs zijn neus weg een opmerking over een mogelijk lek in de drukslang. Bingo! Drie gaatjes in de slang. Dat was even schrikken voor de professionals.

Ikzelf begon ook met een afgang. Na zeven maanden had ik de ‘Christmas Carroll‘ pingel pongel draaimolen thuis gerepareerd. Het wordt immers weer Kerstmis en de eigenaar zou het carrousel vandaag ophalen. Het speelgoed werd trots uit de doos gehaald om collega’s te tonen. De demonstratie kon beginnen. Het kerstliedje was hoorbaar, maar de gerepareerde draaimolen stond stil. Voor de dertigste keer maakte ik de molen open. De V-snaar voor het motortje was te slap geworden. Waar haal ik een passende snaar vandaan? Aart onze chef klusverdeler, toverde een doosje met ‘Loom band’ elastiekjes te voorschijn. Het gele elastiekje paste en de molen draaide. Bij het opruimen van ons café zag ik dat Frans een fraaie plastic doos achter zich had neergezet. Opschrift: V-snaren! Soms krijgen reparateurs het schaamrood op hun kaken. Kunnen we ook eens aanvoelen wat de klant meemaakt, als wij vaststellen dat de batterijen omgekeerd gemonteerd zijn en het apparaat het ‘spontaan’ weer gaat doen!

Ton Visser
Reparateur bij Repair Café Bussum

IMG_20141108_101413

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *